5 vigtige ting, når du skal oprette en hjemmeside

Læsetid: 4 minutter

Hav et klart og overskueligt fokus!

Før du overhovedet trykker på den første tast, skal du være klar over hvad du egentlig vil med din hjemmeside. Hvem den skal henvende sig til. Hvad den skal dreje sig om. Hvad skal mit domæne og URL hedde og ikke mindst, hvordan skal designet af min hjemmeside se ud?

Hvorfor har du en hjemmeside? Vær helt lavpraktisk omkring dette spørgsmål og arbejd dig frem efter det. Det er bare vigtigt du ikke lyver overfor dig selv og sætter opnåelige, men også ambitiøse, mål.

Hvem er målgruppen for din hjemmeside? Sørg for at tilpasse dit indhold, design og retorik til denne målgruppe, det giver klart de bedste resultater.

Hvad går din hjemmeside ud på? Hav et klart fokus på hvad du ønsker at informere, sælge eller henvise til, det gør også at du får et bedre feedback på det du sender ud.

Sørg for at designet af din hjemmeside passer til dets klientel og ikke til dig. Brugervenlighed trumfer altid æstetik. Ved det perfekte mix kan brugervenlighed og design gå hånd i hånd, men sørg for at du ikke ofrer den perfekte placering af et link, knap eller billede til fordel for symmetri eller lign.

Vælg dit CMS

Der findes mange programmer som vil kunne hjælpe dig med at opsætte din næste hjemmeside. Det vigtigste er at du sonderer udbudet før du vælger et program, og sørger for at det har de funktioner du har brug for, for at få din hjemmesidedrøm fra idé til pixels. Du kan læse lidt mere om de bedste nuværende CMS-programmer lige her.

SEO – gør det rigtigt første gang

SEO er uden tvivl blevet et af de store værktøjer inden for digitalmarkedsføring, og hvis du har i sinde at skrive din egne artikler, blogs, overskrifter osv, så kan du lige så godt få inkorporeret SEO første gang. Man kan skrive meget om SEO, og dette er ment som et ”starting point” for dem som ikke kender konceptet så godt.

Din hjemmeside er opgjort af forskellig content og undersider. Alt dette er søgbart (i googletermer ”crawlbart”) af google og alt indhold bliver identificeret og kategoriseret. Når en vilkårlig bruger så laver en søgning på googles søgemaskine, danner google et ”match” på baggrund af kundens brug af ord og de hjemmesider som passer bedst dertil. Dette afgør, i meget forsimplet forstand, placeringer af hjemmesider på en googlesøgning.

Sørg for altid at skrive gode, relevante, og mest af alt, originale tekster og intigrer de rigtige ”søgeord” som dine kunder bruger til at søge efter dig og dine konkurrenter. Disse søgeord skal i høj grad bruges, i dit skrevne content, og de ”SEO-titler” du har til dine forskellige sider og undersider. Det der kaldes meta-beskrivelse har ikke nogen direkte indvirkning på din hjemmesides googleplacering, men kan være forsmagen på hvad en potentiel kunde har i vente hvis han eller hun besøger din hjemmeside.

Spørg en ven!

Du har nu oprettet din hjemmeside, og forstår derfor også meningen med alt det du har skrevet og de valg du har truffet, men det kan være andre er af en anden opfattelse?

Her ville det være en god idé at få en, eller gerne flere, venner, bekendte, familiemedlemmer eller vilkårlige til at kigge din hjemmeside igennem. Giv dem en klar opgave fra starten som foreksempel (hvis den har en webshop) køb et par bukser, sokker, en hat og betal via mobilepay.

Herefter har du muligheden for at monitorere deres adfærd på din hjemmeside. Hvor lang tid det tager dem at finde produkterne, om der er unødvendige forhindringer, om der er optimeringer som kan foretages og om personen har besvær med at finde de rigtige genveje. Alt dette giver dig uvurderlig information omkring din hjemmeside.

Kontakt

Det skal fremgå helt klart hvordan den besøgende kommer i kontakt med dig. Det giver også en klar tryghed for den besøgende at vide at du ikke ”gemmer” dig bag din hjemmeside og der er fuld gennemsigtighed ved dig og dit produkt.

Vores kompetencer


Hjemmeside

Gør dine besøgende til kunder og flere få henvendelser

Læs mere

Webshop

Få en effektiv butik på nettet, der tjener både dine og dine kunders behov

Læs mere

Markedsføring

Skab kendskab, synlighed og få flere kunder hurtigere

Læs mere