SEO – En opstartsguide

Læsetid: 4 minutter

Vi kommer ikke udenom det, SEO er her for at blive, og du kan lige så godt komme i gang, fordi SEO får dig til tops, bogstaveligt talt.

SEO er kort fortalt dit værktøj til at få de bedste organiske (ikke betalte) placeringer i Google søgninger. Hvis du har en webshop som sælger sko vil du gerne have at du er en af de første en potentiel kunder ser, når de for eksempel søger efter “sko”. Denne placering kan gøres bedre, eller værre, alt efter hvilke tiltag man laver. Jeg vil herunder give dig en lynguide til hvad du er nødt til at gøre og hvad du skal være obs. på for at få din hjemmeside eller webshop til at dominere i Google søgninger.

Title Tag

Når det kommer til at opnå gode placeringer i Google er title tags et af de vigtigste parametre! Husk altid at variere dine title tags og generer dem på baggrund af relevante søgeord. De relevante søgeord skal være så tidligt i titlen som muligt da Google læser fra venstre mod højre.

URL

Ligesom med title tags er det også en kæmpe fordel hvis dine URL’er bærer præg af at være genereret på baggrund af søgeord. Det giver bedre placeringer og giver også kunden en klar idé om hvilken en underside de er på vej ind på.

Content

Ligesom titler baseret på søgeord kan give gode placeringer, så kan kopieret eller andet ”ikke originalt indhold” give dårlige placeringer. Googles værktøj er uhyr intuitivt og kan nemt spotte indhold som tidligere eller stadig er på andre hjemmesider. Hvis de ser noget af dette på din hjemmeside bliver det markeret som ”duplicate content” og du ryger bagerst i køen. Derfor, selvom det kan være tidskrævende” er det meget vigtigt at din hjemmeside er præget af originalt content.

Loading hastighed

Fra en bruger trykker på din URL til din hjemmeside er fuldt loadet er også en faktor når det kommer til din placering i Google søgninger. Du kan analysere og forbedre din loadtid ved for eksempel at bruge Pagespeed Insights som er Googles eget program. Det kan du finde lige her.

LSI-Keywords

Indholdet på din hjemmeside skal være originalt, men det skal også være præget af relevante søgeord, bedre kendt som LSI-keywords. Disse søgeord kan du finde, ved blandt andet at bruge programmer som Google Search Console, men der findes også andre programmer til at lave søgeordsanalyse med.

Herefter er det vigtigt at disse LSI-keywords bliver implementeret i dine URL, title tags, overskriften, starten af den skrevne tekst og tekst til billeder. Dette hjælper Google med at forstå hvad din hjemmeside handler om.

Kvalitet > kvantitet

Sørg for at stille krav til det indhold du har på din hjemmeside. Sørg for at det er relevant og er indhold dine besøgende har lyst til at interagere med. Det handler om at skabe værdi for dine besøgende, skrive content som er interessant for dine besøgende og få dem til dele og linke til indholdet. Dette giver Google en indikator på at dine besøgende godt kan lide indholdet og at det derfor er relevant for deres søgning.

Indholdet kan være letlæselige guides, top 10-lister, videomateriale eller illustrative figurer.

Get to the point! – Google is watching..

Som et bindeled til punktet ovenfor har den tid den besøgende bruger på din hjemmeside også stor indflydelse på din Google placering. Det handler om at den landingpage din besøgende kommer ind på skal være relevant for personens søgning, men mest af alt, så skal den være brugervenlig. Hvis Google ser et mønster i at mange af dine besøgende hurtigt hopper væk fra din hjemmeside, konkluderer de at din hjemmeside ikke er relevant for den søgning og nedjusterer derfor din placering.

Mobilanvendelighed

Mobiliteten ved både tablets og smartphones er svær at slå, derfor er det også umådelig vigtigt at din hjemmeside er kompatibel med de enheder som findes på markedet. Det er derfor en god ide, for at stimulere trafikken fra disse enheder, at optimere brugervenligheden for dem på din hjemmeside. Her er der især tale om design og loading hastigheder.

SoMe SEO

Som navnet antyder, så er de sociale medier med til at skabe trafik til din hjemmeside da man kan dele sit indhold på diverse sociale fora og linke tilbage til sin egen hjemmeside. Det er derfor en god idé at starte så tidligt som muligt med en eller flere SoMe-profiler, for det kan godt tage lidt tid før man har opbygget nok følgere til at det gør en forskel.

Skal du have hjælp til din SEO?

Udfyld kontaktformularen og få en uforpligtende snak, om hvordan vi kan hjælpe dig med din SEO.

Vores kompetencer


Hjemmeside

Gør dine besøgende til kunder og flere få henvendelser

Læs mere

Webshop

Få en effektiv butik på nettet, der tjener både dine og dine kunders behov

Læs mere

Markedsføring

Skab kendskab, synlighed og få flere kunder hurtigere

Læs mere