Tekstforfatning – nøglen til en stærk inbound-strategi

Der er mange veje til Rom, og specielt når snakken falder på at skaffe trafik til din side, bliver det hurtigt endnu mere uoverskueligt. Sommetider rammer du sømmet lige på hovedet, og andre gange aner du måske ikke engang, hvor sømmet er. Ads, Facebook-annoncer, tv-spots, SEO og alle de andre buzzwords. Der er mange måder, hvorpå du kan trække trafik, og i dette indlæg kigger vi nærmere på tekstforfatning, og hvordan det kan bruges som en del af din inbound marketing strategi.

Skab værdi med dit indhold

Først skal det måske lige slås fast med syvtommersøm, hvad inbound marketing faktisk dækker over. Det er en anerkendt marketing-strategi, hvor du lokker folk ind med værdiskabende indhold, hvilket kan ske gennem nyhedsbreve, blogindlæg, video eller lignende. Det hele handler om, at du ikke skal proppe noget ned i halsen på folk, som man gør det med tv-reklamer, radio-spots, telemarketing mv. Nu siger vi ikke, at disse er dårlige, for de kan også sagtens bruges, men i dette indlæg ser vi altså på, hvordan du får kunderne ind på deres vilkår og dermed skaber et andet relations- samt loyalitetsbånd. Lyder det interessant – så læs med her.

Del ud af din viden på en blog

En stor trafikgenerator og et af de stærkeste våben, du overhovedet kan have i dit inbound marketing-arsenal, er en blog eller videnssektion. Her kan du i den grad lave noget værdiskabende indhold til de besøgende. Uanset hvilket produkt eller ydelse du sælger, må du alt andet lige være ekspert inden for området.

Derfor er det oplagt, at du deler ud af den viden, så du kan hjælpe nogle af de personer, som fortvivlet tåger rundt efter et tip eller en venlig hånd, med at komme videre.

Du tænker måske, at du mister en kunde her, hvilket også er meget muligt. Du hjælper nemlig personer med at klare deres opgaver selv – dog er det typisk kun små. Det er på lang sigt alligevel en rigtig god ide, for har den pågældende person alligevel brug for hjælp, eller kommer der pludselig et større projekt ind, er du nok den første, der bliver taget fat i, hvis du har hjulpet ”gratis” før.
En blog på din side er altså en fremragende salgsstrategi, der på lang sigt kan skabe nogle langvarige, profitable og loyale kunderelationer, hvorfor flere af de største virksomheder på verdensplan også bruger denne fremgangsmetode.

 

Herunder kommer der nogle eksempler:

Første eksempel er møbelmastodonten IKEA, som efterhånden er en butik, vi alle har været i, og ellers kommer vi det i hvert fald. De er kendte for deres billige, men gode løsninger, som passer ind i de fleste hjem.

Kilde: IKEA

 

Selvom IKEA er en billig løsning, er det stadig ikke alle, der har pengene sidst på måneden. Derfor har de lavet en side, hvor de kommer med gode råd til, hvordan du selv kan løse simple problemstillinger. Det betyder i mange tilfælde, at forbrugeren ikke kommer ud i butikken og køber ting, men klarer opgaven på egen hånd. Det koster selvfølgelig lidt her og nu, men på den lange bane vil det være en fordel for IKEA, der nu har dannet et stærkt bånd til sin kunde, som nu klarede opgaven uden at bryde med sit budget. Dermed kommer de nok tilbage efter hjælp, og ellers besøger de i hvert fald IKEA som første sted, næste gang de står og mangler noget. Om ikke andet har de været forbi siden og måske set noget af det, der bliver tilbudt.

 

De har ikke kun en blog omkring ”gør-det-selv”. De har det til alle rum, studiestart, søvn, afslapning, familieliv og meget mere. Det er altså en bærende del i deres inbound-strategi.

 

Kilde: Coop.dk

Vi kan alle lide god mad, men vi er ikke altid i stand til at performe i et køkken. Derfor hjælper Coop deres besøgende, så de altid kan få noget godt mad med i madpakken og til morgen-, middags- eller aftensmåltiderne. De har lavet en række videoer, hvor de kommer med hele fremgangsmåden. Det er igen gratis viden fra dem til os forbrugere, og det er slet ikke sikkert, at vi har en af deres butikker i nærheden, og vi køber derfor muligvis ind hos konkurrenten. Dog har deres gratis hjælp og inspiration alligevel plantet et frø, og selv disse simple ting kan være med til at danne stærke loyalitetsbånd.

Det her er godt nok ikke content i tekstform, men i video, og det er derfor lidt et sidespring ift. overemnet her. Dog er det for at vise dig, at der er mange måder, hvorpå man kan lave content til sin inbound-strategi.

Nu har vi lige kort været omkring to af de helt store, men de er langt fra de eneste. De butikker, du shopper i, bruger helt sikkert også en blog eller inspirationsside, ligesom vi selv gør det her på siden, hvor du sidder og læser med i dette øjeblik for at få inspiration til din egen inbound-strategi.

Kort sagt er det bare en effektiv måde at skabe relationer på.

Hold din læser fanget og øg time on site

Udover at du skal skabe værdi for dine besøgende med henblik på at skabe langvarige kunderelationer, er der en anden grund til, at det også giver mening.

Når du skal have succes i søgemaskinen Google, er der et hav af parametre, du skal være opmærksom på. En af dem er, at du skal holde den besøgende på din side i så lang tid, det overhovedet kan lade sig gøre. Det fortæller nemlig søgemaskinen, at du har noget interessant på din side, ligesom det fortæller den, at den besøgende kom ind på den helt rette hjemmeside gennem søgeordet, de kom fra. Det giver nogle points i Googles bog, da den ligesom alle andre virksomheder kun vil vise det bedste til sine kunder.

Bliver de længere tid på din side, vil du udover glade besøgende også nyde den afledte effekt, som er højere placeringer i søgemaskinerne.

Når du skal holde den besøgende på siden, er det alfa og omega med godt content. Du skal ikke gentage dig selv, men kom hele tiden med pointer og andet værdiskabende, som gør, at den besøgende læser hele teksten, ser alle videoerne samt billeder – eller i hvert fald så meget som muligt.

Det er ikke sikkert, at du er ekspert på disse områder, og er det ikke tilfældet, er der altid specialister på de enkelte områder, som kan hjælpe dig på vej.

Google nyder også de lange tekster

For at blive ved søgemaskinerne så er det ikke kun de besøgende, der nyder godt af lange tekster, hvor de kan finde information om deres problemstilling. Nej, Google er ligeledes helt vild med det. Det hænger lidt sammen med det ovenstående. Nemlig at søgemaskinen kun vil vise det bedste, og lange tekster er typisk mere værdiskabende, hvorfor det ofte resulterer i bedre placeringer. Ydermere vil der typisk være flere LSI’er gemt i en længere tekst, som tilmed gør det lettere for Google at placere dig på de søgeord, du har i kikkerten.

Eksempelvis kan du på denne test side se, hvordan lange tekster bliver brugt som vækstmotor. De kommer med gode råd til besøgende, ligesom de lange tekster også er lavet med hensigt på at rangere i søgemaskinerne.

Kilde: mangools.com

Denne graf viser, hvordan længden af content påvirker dine placering i søgemaskinerne. Det fremgår altså tydeligt, at de lange tekster i langt højere grad opnår placeringerne i toppen af Googles søgemaskine.

Konklusionen for denne artikel er derfor, at du gør klogt i at lave længere samt værdiskabende tekster for at styrke forholdet til dine kunder, men i lige så høj grad for at få de stærke placeringer hos søgemaskinerne.